söndag 13 februari 2011

Underlagsträning



På sistone har vi ägnat rätt så mycket tid på underlagsträning. Exempelvis så tränar vi på att Rosvo ska gå upp och ned i stålgallertrappor. Att han ska hoppa upp och gå på hala och obekväma underlag. Vi har besökt Victoria, en brandstation här i Uppsala, och tränat på deras övningsbana. Det finns mycket roligt där, tågvagnar, gallertrappor, upp och nervända bilar och bussar. Övningarna tar rätt så hårt på honom mentalt, men jag märker att övning verkligen ger färdighet. Han klarar av mer och längre pass ju mer vi kör och det är verkligen roligt när han glatt och med viftande hög svansföring springer uppför gallertrappan

Fördelarna är många, dels så ska han inte tveka att hoppa upp på något okänt och lite läskigt, dels så är det roliga övning som skapar en bättre kontakt mellan mig och hunden.

/Ari

4 kommentarer:

  1. Håller helt med. Det ger så mycket om de blir modiga. De växer när de klarar sånt som de först är tveksamma till.
    Om Nelson inte vill/vågar hoppar jag först upp på t ex gallertrappan och är jag bestämd att han ska med kommer han nästan alltid efter och problemet är som bortblåst.Jag lägger ingen kraft på att godisträna upp honom - det funkar inte alls på honom.
    Ulf

    SvaraRadera
  2. Håller med, jag har själv märkt att då det gäller denna typ av träning så är inte godsträning speciellt effektivt. Det gäller helt enkelt att vara bestämd. Efter att han överkommit sitt initiala motstånd mot att göra något, tex att gå på ett galler så brukar jag belöna honom med lek (kamplek)eller godis för att snabba upp momentet.

    SvaraRadera
  3. Vilka spännande uppgifter! Cool bild.

    SvaraRadera
  4. Helena:
    Att Ari tränar dessa moment gör att han blir lite tuffare även med mig. Han tar spontant språng upp på höjder han undvek tidigare. det tycker jag är roligt.
    En sak jag vill träna mer på är att han ska våga och klara av att knuffa upp dörrar som står på glänt. Han har enormt stor respekt och skulle idag aldrig tränga sig ut om han inte kan lirka sig ut utan att dörren tar på honom.

    Det är lite lustigt eftersom det inta är några som helst problem med tunneln på agilitybanan...

    SvaraRadera